Nieuws

Studenten van X11 evalueren bijzonder zelfoplichtend zebrapad

In de zomer 2021 is er op de Columbuslaan in Kanaleneiland nabij de Da Costaschool een bijzonder zebrapad geplaatst wat mede is bedacht door bewoners. Het zebrapad helpt met het verhogen van de veiligheid, maar ook met het verduurzamen van de wijk. Dit zebrapad licht op in het donker, het geeft aan als auto’s te hard rijden en het meet de kwaliteit van de lucht. Maar doet het zebrapad eigenlijk wel wat het zou moeten doen? En wat vinden de bewoners ervan? Eind 2021 hebben 11 HAVO studenten van scholengemeenschap X11 verschillende onderdelen van het zebrapad onderzocht. De leerlingen hebben in kleine groepjes eerst onderzoeksvragen opgesteld en zijn daarna op zoek gegaan naar de antwoorden.

Kritische onderzoeksvragen

Bevorderd het zebrapad de doorstroom en de duurzaamheid van het autoverkeer? Is het nieuwe zebrapad een goed keuze voor een stoplicht? Hoe duurzaam is het zebrapad? Dit is een greep uit de kritische onderzoeksvragen afkomstig van de HAVO studenten van de X11 school. Het zebrapad is een nieuw idee mede bedacht door bewoners en gemaakt samen met de gemeente Utrecht in het kader van het Europese IRIS project. De leerlingen die in de buurt op school zitten hadden de belangrijke taak om te kijken wat het zebrapad doet in de wijk en wat bewoners er van vinden. Want het is niet alleen belangrijk om iets nieuws te bedenken en uit te voeren, maar ook om te kijken of het wel werkt. De leerlingen presenteerden eind november hun bevindingen.

Slim zebrapad versus stoplicht

Dario en Ezra hebben het zelfoplichtende zebrapad onderzocht door op internet informatie te zoeken. Ze vinden het zelfoplichtende zebrapad een prima alternatief voor een stoplicht. Zebrapaden bevorderen namelijk de doorstroming van verkeer terwijl stoplichten juist meer uitstoot van fijnstof en CO2 veroorzaken omdat auto’s vaker stil staan. Finn en Ruben vroegen zich af of je ook niet dezelfde invloed op de veiligheid had bereikt met een zebrapad en een lantaarnpaal erbij. Dat is een stuk goedkoper dan het zelfoplichtende zebrapad wat er nu ligt. Het moet inderdaad nog blijken of het alarmeren van tegemoetkomend verkeer dat te hard rijdt, en het verkrijgen van de extra gegevens over de luchtkwaliteit, waardevolle aanvullingen zijn op een gewoon zebrapad.

Groenere zebrapaden

Lisanne dacht na over het nut van zebrapaden en verbeteringen. Ten eerste, hebben we eigenlijk nog wel zebrapaden nodig? De gemeente Utrecht heeft plannen om de maximale snelheid in grote delen van de stad terug te brengen naar 30 km per uur. Dan hebben we sowieso veel minder zebrapaden nodig. Ten tweede, kun je niet beter hergebruikte materialen gebruiken? Dat is beter voor het milieu en kost minder. Want het zelfoplichtende zebrapad is best wel duur in aanschaf en ontwikkeling. Ten derde, kun je geen plankton verwerken in de palen bij het zebrapad? Dan wordt er CO2 opgenomen door plankton en komt het dus niet vrij.

Onderzoek onder bewoners

Marc en Sam wilden de bewoners, die rondom het zebrapad wonen, om hun mening vragen. Zij gooiden ongeveer 50 flyers in brievenbussen. Ze merkten dat dat toch niet zo makkelijk was. Vol enthousiasme verspreidden de jongens de flyers, maar het aantal reacties viel tegen: er kwamen maar drie reacties terug. Een oplossing was snel bedacht, maar helaas was er geen tijd meer om mensen op straat te interviewen.

Europese IRIS project

Het onderzoek van de leerlingen van de X11 school werd uitgevoerd in het kader van het Europese IRIS project. Op de website vind je meer over IRIS: https://iris-utrecht.nl/. Of mail met Rianne Bakker: rianne@energie-u.nl.